torstai 7. maaliskuuta 2013

Gjestalin Maija -lanka

Olen neulonut pitkään kirjoneulesukkia ja lapasia Gjestalin Maija -langasta. Vaihdoin kyseiseen merkkiin, kun en ollut Novitan lankoihin tyytyväinen ja Maijaa kovasti kehuttiin. Olen tehnyt monet tilaustyösukat Maijasta ja saajat ovat olleet tyytyväisiä. Tänään sitten sain negatiivista palautetta langan laadusta. Tein kirjoneulesukat ystävälleni ja hän kertoi käyttäneensä sukkia vain yösukkina ja silti ne olivat nukkaantuneet hyvin pian.

Onko teillä kokemuksia kyseisestä langasta? Omassa käytössäni en ole huomannut suurempia eroja Maija -langassa verrattuna esim. teetee Pallakseen. Minulla sukat ovat niin kovassa käytössä, että en ole sellaista lankaa löytänyt, mikä ei nyppyyntyisi; minulla on aina villasukat jalassa ja pesen ne koneellisesti.

Mielelläni otan vinkkejänne vastaan hyvistä, käyttöä kestävistä lankamerkeistä, juuri tuollaisista 2.5 -  3 mm puikoilla neulottavista. Toki haluan, että vaativat kirjoneuletyöt, varsinkin muille tehtyinä, ovat myös materiaaleiltaan laadukkaita.

Gjestalin Maijasta olen neulonut nämäkin Kamilla Svanlundin suunnittelemat Spring Roses in Vienna -polvisukat. Ohje on ostettavissa Ravelrysta. Resorissa käytin 2.5 mm ja kirjoneuleessa 3 mm puikkoja ja kokoon 39 lankaa kului yhteensä 216 gr. Sukat ovat kuvissa vielä pesemättä ja höyryttämättä.





Tämän sukkamallin olen neulonut aiemminkin eri värityksin ja eivät nämäkään jää varmasti viimeisiksi.


Aurinkorannikolla jatkuu epävakaa sää. Ilma on jo selvästi lämmennyt, mutta vettä sataa hyvinkin reippaasti ja päivittäin. Nyt jo kyllä kaipaan pitkiä kävelyretkiä aurinkossa rantakadulla!

Iloista loppuviikkoa,
Enya

11 kommenttia:

  1. Tosi nätit nämä sukat ♥.

    En ole minäkään törmännyt nyppyyntymättömään sukkalankaan. Tänä keväänä olen palannut Novitan Nallen uusien värien pariin eikä lanka mielestäni eroa muista vastaavista. Pesen villapesuohjelmalla. Nyppyihin tehoaa parhaiten villakampa, jos nypyt häiritsevät :).

    VastaaPoista
  2. Olen myös käyttänyt jonkinverran Maija-lankaa. Sukat olen antanut lahjaksi, valituksia ei ole tullut.

    Yhdet sukat ja kämmekkäät olen kutonut AloeVeralla käsitellyllä langalla, siitä on pidetty kovin. Lanka vaan on vähän hintavampaa kuin tavalliset villalangat.
    Toivomme aurinkoista viikonloppua.

    VastaaPoista
  3. Oi kuinka upeat sukat!!!

    Kyllä ne vaan tahtoo meillä nyppyyntyä käytössä, olipa merkki mikä tahansa.

    VastaaPoista
  4. Ihana sukat sinulla!

    Itse pyöriskelen saman ongelman kanssa. Laatulangasta taitaa vain olla pakko maksaa. Novitalaisia on varastossa ja kudon pois, mutta muuten etsin sopivia lankoja. Hyväksi olen havainnut Vuorelman Vedon (Nallen vahvuista), Regian, Fabelin sekä Ohuen Pirkkalangan. Pallas - ainakin se vanhempi, jossa vyötteessä tunturi, on kestävä. Kahden vuoden käytön jälkeen ei lapasissani ole nyppyjä. Uudesta olen kuullut vähän huonoakin palautetta. Kokeilen juuri Opalin lankaa. Ainakin ohut sellainen on ollut mieheni sukissa todella hyvää, puikoillani nyt 7 veikan paksuinen Opal.

    VastaaPoista
  5. Kaikki sukkalangathan nyppyyntyy ajan saatossa. Neuloin yhdet sukat Austermann Step langasta, enkä ole saanut niitä nyppääntymään. Tuo lanka on melko ohkaista ja aika kallistakin. Mutta yleensäkin ohuemmat langat taitavat olla laadukkaanpia.
    Kauniit sukat olet neulonut:)

    VastaaPoista
  6. Oi, oi kun ihanst sukat taas. Sulta tulee näitä melkein kun liukuhihnalta. :D

    Itsekin olen ollut tyytymätön nykyisen Novitan 7-veikkaan, josta olen sukkia yleensä neulonut. Se ei kestä enää niinkuin ennen. Ystäväni sanoi sen johtuvan siitä että langassa on yksi säie vähemmän kuin ennen. Lanka tehdään virossa.
    En nyt äkkiä muista langan nimeä jota voisin suositella.... höh, ei vaan lanttu leikkaa. ;D

    VastaaPoista
  7. ♥ todella kauniit! Ihanaa Naistenpäivää!

    VastaaPoista
  8. Aurinkoista naistenpäivää!

    Todella upeita sukkia!!!
    Austermann Step on lanka joka ei nyppäänny ja pysyy siistinä, itse pesen sukat koneessa ihan normiohjelmalla.

    VastaaPoista
  9. Aivan ihanat sukat taas kerran!
    Maija-langasta minulla ei ole kokemuksia, mutta...

    Minun tekemäni Austerman Step sukat (pitsimalli) ovat kyllä nyppyyntyneet todella paljon ts. itse asiassa pörrööntyneet. Lisäksi sukan sisäpuolelle on kerääntynyt jalkapohjaan paksu huopunut nukkamöykky/-matto. Pesen sukat koneessa villaohjelmalla ja käytän niitä kengässä arkikäytössä ilman sisäsukkaa.

    Austerman Step on kyllä kokeilemistani villa-polyamidilangoista miellyttävin tunnultaan ihoa vasten :). Siksi olen tehnyt siitä myös lapasia lapsille ja ne ovat parin kuukauden käytön jälkeen ihan hurjan pörrööntyneet ja nukkaantuneet.

    Novitan Tico tico on toiminut minulla sukkakäytössä todella hyvin, mutta kyllä sekin pohjasta huopuu ja nukkaantuu. Tätä kuitenkin minä suosittelisin. Päällysosa on sukissa pysynyt todella siistinä, aivan uuden veroisena. TicoTicosta ei ole valitettavasti kosskaan ollut saatavana yksiväristä versiota.

    En tiedä miten lie toimii Novitan uusi Pikkusisko. En ole kokeillut, sillä värikartta Pikkusiskossa on jokseenkin masentava. Langan vahvuus pitäisi olla kuitenkin suunilleen sama, neulotaan 2,5 puikoilla.

    Lisäksi olen tehnyt lastensukkia satunneisesti seuraavista langoista:

    Fabelin langoista minulla on hyviä kokemuksia. Toimivat hyvin neuloessa, en ole törmännyt paljon solmuihin ja nukkantumistakaan ei mielestäni ole ollut paljon. Mutta kyllä Fabelkin nukkaantuu käytössä. Minun omassa tehokäytössäni ei vielä ole ollut yhtään Fabelin langoista tehtyjä sukkia. Lasten käytössä ne ovat kuitenkin toimineet ihan kivasti.

    Shoppelwolle Zauberball-lanka nukkaantui meillä käytössä ihan kaameasti. Jo ensimmäisen käytön jälkeen sukat olivat kauttaaltaan nyppyiset.

    Katia- lanka ei tunnu laadukkaalta. Langassa on ollut ärsyttävän paljon solmuja ja muita laatuvikoja. Nyppyyntymisestä en osaa vielä sanoa.

    G-B INKA huopui käytössä. En ostaisi sitä enää uudestaan.

    Ihanaa viikonloppua! Täällä paistaa aurinko täydeltä terältä, toivottavasti sielläkin :)

    Terveisin, Laura

    VastaaPoista
  10. Voi apuava miten kauniit sukat! Mielettömät siis! Eikä tuo ylemmässä postauksessa mainitsemasi "virhe" ole lainkaan huomattava, pitäähän niiden olla yksilölliset! =)

    VastaaPoista